I'm Back, More add-on, more and moreeeeeeee

Assalamualaikum w.b.t

my last post, at 1/24/2011 11:43:00 PM

GILER LAMA KAN TAK BERTAPAK KAT BELOG NI !!!!

Ini la aku, yang cuma manusia biasa, yang masih mencari waktu yang lebih daripada 24jam 1hari. aku sangat-sangat nak mencari kalau aku boleh dapat masa yang lebih dalam hari-hari mendatang.

Hari ini tiba-tiba terasa nak update blog setelah 2 tahun lebih tak melawat blog ni. Aku terdetik nak update blog lepas ada baca blog yang sangat-sangat-sangat banyak bagi motivasi untuk aku mencari-cari serta meningkatkan tahap kewangan aku indirectly my family.

Mohd Zulkifli Dot Com

Sejarah aku mula berstalking dia punya blog, mulanya nak survey pasal kereta yang aku budget nak angkat lepas habis degree level, January 2014. Sambil-sambil search kat encik Google, terpandang pulak post yang mengatakan

Beli Kereta, Kesilapan Biasa Graduan Baru


Tertusuk dalam jiwa raga masa baca tajuk post tu. Lepas baca dia punya explaination dalam blog tu, terus terdetik hati nak ikut apa cara yang dia suggest dalam bidang kewangan. Sangat-sangat motivated diriku ini rasanya. Cita-cita ada tapi kene hold dulu sebab memang nak full concentrate untuk habiskan 1st degree ni dulu. Walau aku dah nampak yang aku BERKEMUNGKINAN BESAR tak akan bekerja bawah orang dan rasanya TAK MENGGUNAKAN LANGSUNG SIJIL DEGREE aku ni, tapi untuk long-term period kita tak tahu apa akan jadi. 

Back to the Finance blog, cerita Mohd Zulkifli ni, untuk graduan, better simpan simpanan yang dalam bentuk asset and yang paling dia recommend ialah simpan EMAS. Aku dah lama ada intention nak simpan emas yang jenis 999, emas tokol, public gold etc. Emas memang bagus nak simpan tapi aku ni full time student lagi, jadi liquidity or flow of cash tu sangat la penting. Faham-faham la hidup jadi student yang banyaknya nak follow orang, nak ikut trend, nak beli tu, beli ni. In shaa Allah aku akan start kumpul duit untuk investment lepas business aku ni berkembang dengan pesat + dekat-dekat nak kahwin dengan buah hati + ada duit lebih yang memang confirm takkan guna.

Selain emas, beli RUMAH pon penting jugak. Ada dalam salah satu post dia yang cerita pasal 'jutawan senyap'. Jutawan senyap itu maknanya harta yang terkumpul melebihi RM1 juta. Dia ceritakan seorang kakak tu yang cuma naik kereta Iswara buruk tapi ada harta sampai RM 1.2juta.Zaman sekarang, kalau kita ada tanah + rumah walaupun jenis apartment sudah dianggap orang kaya. Harga tanah memang dah melambung tinggi sangat. Sampaikan ada artikel dalam surat khabar yang tulis ' tahun 2020, mereka perlu mempunyai gaji RM12,000 untuk membeli sebuah rumah teres setingkat'. Aku baca artikel tu pon macam impossible lak nak dapat gaji RM12,000 untuk beli rumah TERES JERRRR. 

“jadi kaya tu penting, tapi yang lebih penting ialah tak jadi miskin” - Azizi Ali.

So far baru yang ini aku nak update. Maybe blog ni akan jadi diari digital aku yang mana semua orang boleh baca dan faham apa isi hati aku sebangai seorang mahasiswi UiTM Terengganu, seorang part time baker di Kedai Cokelat Berkelip, seorang anak kepada sebuah keluarga yang besar, kekasih kepada seorang warganegeri KElantan dan seorang hamba yang tak lekang dari membuat dosa.

Yuyue Anuar
24 Ramadhan 1434

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: